
아즈텍 제국의 웅장한 수도인 테노치티틀란은 스페인 정복자들이 지금까지 본 적이 없는 도시였습니다. 텍스코코 호수의 섬에 건설된 이 도시는 웅장한 사원, 분주한 시장, 발전된 운하와 둑길 시스템을 갖춘 대도시였습니다. 1519년 에르난 코르테스와 그의 부하들이 도착했을 때 그들은 경외감을 느꼈습니다. 심지어 어떤 사람들은 그들이 꿈을 꾸고 있는 것인지 의문을 제기하기도 했습니다.
테노치티틀란에 대한 유럽 최초의 묘사는 스페인 정복 직후인 1524년에 만들어졌습니다. 뉘른베르크 연대기(Nuremberg Chronicle)에 포함된 이 지도는 중심에 있는 템플로 마요르(Templo Mayor), 도시와 본토를 연결하는 둑길, 수상 정원(치남파(chinampas))이 있는 넓은 수로 등 도시의 인상적인 배치를 엿볼 수 있습니다.
400여년 후, 멕시코 예술가 디에고 리베라는 1945년에 그린 아름다운 벽화에서 테노치티틀란의 잃어버린 웅장함을 포착했습니다. 그의 작품은 트라텔롤코의 분주한 시장, 복잡한 운하 시스템, 스페인 정복 이전 아즈텍의 풍부한 문화와 일상 생활을 생생하게 재구성합니다. 도시 자체는 파괴되어 멕시코시티로 대체되었지만 그 유산은 역사적인 지도, 벽화, 고고학적 발견을 통해 지속되고 있습니다.
#테노치티틀란 #아즈텍제국 #디에고리베라 #헤르난코르테스 #잃어버린도시들
Tenochtitlan, the magnificent capital of the Aztec Empire, was a city unlike anything the Spanish conquistadors had ever seen. Built on an island in Lake Texcoco, it was a metropolis of grand temples, bustling markets, and an advanced system of canals and causeways. When Hernán Cortés and his men arrived in 1519, they were left in awe—some even questioned if they were dreaming.
The first European depiction of Tenochtitlan was made in 1524, shortly after the Spanish conquest. This map, included in the Nuremberg Chronicle, offers a glimpse into the city’s impressive layout, featuring the Templo Mayor at its heart, causeways connecting the city to the mainland, and extensive waterways with floating gardens (chinampas).
Over 400 years later, Mexican artist Diego Rivera captured the lost grandeur of Tenochtitlan in a stunning mural painted in 1945. His artwork vividly reimagines the bustling markets of Tlatelolco, the intricate canal system, and the rich culture and daily life of the Aztecs before Spanish conquest. Though the city itself was destroyed and replaced by Mexico City, its legacy endures through historical maps, murals, and archaeological discoveries.
https://youtu.be/UfxznEoJEFs?si=NJPfPOCfc8KHF6XP